top of page
Vatra Dornei.gif

LA DRUM ȘI LA POPAS

DRUMURILE PE CARE LE-AM STRĂBĂTUT, OAMENII PE CARE I-AM CUNOSCUT, LOCURILE  ÎN CARE AM POPOSIT, NE-AU OFERIT POSIBILITATEA DE A NE BUCURA ÎMPREUNĂ DE EXPERIENȚE DEOSEBITE. ÎNTR-O  MARE DE CULORI AM AFLAT CARE SUNT CELE MAI PREȚIOASE VALORI CARE  FAC DIN BUCOVINA  UN ȚINUT UNIC .

Marginea

Primul nostru popas a fost la Marginea. Mai exact, la Centrul de ceramică Neagră de la Marginea.
Aici este singurul loc  din România  în care se mai produce ceramica  neagră, datorită membrilor familiei Magopăț care s-au încăpățânat să păstreze și să continue acest străvechi meșteșug. În prezent, aici se produce  atât ceramică tradițională utilitară cât și ceramica decorativă.
Ceramica  tradițională de la Marginea este una nesmălțuită,  decorată rudimentar prin sgrafitare cu  modele simple: linia dreaptă,  linia în zig-zag, linia ondulată (valul)  sau  spirala.

Mănăstirea Sucevița

Am găsit Mănăstirea Sucevița, într-un  peisaj de basm, înconjurată de verdele crud al pădurilor din Obcina Mare și înnobilată de culorile cu care au zugrăvit-o  meșterii, acum mai bine de 500 de ani. Ridicată la sfârșitul secolului al XVI lea,  cu ,,cheltuiala familiei  Movileștilor”, Mănăstirea Sucevița este ultima biserică moldavă zugravita în exterior constituind "testamentul  artei vechi moldovenesti".

Pictura exterioară a Mănăstirii Sucevița este cea mai bine pîstrată din grupul bisericilor moldovenești cu pictură exterioară, fiind totodată singura care-și păstrează latura de nord, unde este reprezentată scena "Scara virtuților”, una dintre cele mai impresionante fresce exterioare ce se pot admira la bisericile pictate din Bucovina.

Tainele picturii de la Sucevița, ne-au fost revelate, cu căldură de către  Monahia Mariami Mazilu.

Monumentul  constructorilor din Pasul Ciumârna - Palma

În Pasul Ciumârna, la proximativ 1000 m  atitudine, am găsit  un monument ce răsplătește munca onestă, curajul și responsabilitatea.
,,Palma” așa cum este cunoscută de către turiști, a fost ridicată în anul 1968  în cinstea celor 1500  de muncitori care au construit drumul care străbate Obcina Mare făcând legătura între localităţile Sadova şi Rădăuţi.

MĂNĂSTIREA MOLDOVIȚA

La mănăstirea Moldovița am găsit ,,Mărul de Aur” , distincție cu care, în anul 1975 Organizația Internațională a Jurnaliștilor și scriitorilor de turism a premiat ansamblul  celor 5 biserici și Mănăstiri cu fațadă pictată din Bucovina: Voroneț, Mănăstirea Humorului, Arbore, Sucevița și Moldovița.
Mănăstirea a fost ridicată în anul 1532 , fiind ctitoria voievodului Petru Rareș.
Într-un univers de culori , frescele exterioare și interioare ale Moldoviței de vorbesc despre jertfă, despre credință, despre curaj, ințelepciune și despre cunoaștere.

Vatra Dornei

Orașul-stațiune Vatra Dornei este perla Bucovinei datorită pitorescului străduțelor sale  vechi și a importantului potențial balnear de care dispune: aer curat, puternic ozonat,  un bioclimat de tip tonic stimulent, apre minerale feruginoase, carbogazoase, calcice și magneziene și binefăcătorul nămol de turbă extras din tinoavele de la Poiana Stampei sau de la Șaru Dornei.
În incursiunea noastră dorneană, am fost găzduiți de Hotel Intus. Mulțumim!

Gura Humorului

Nu se putea să nu ajungem și în Gura Humorului, oraș - stațiune climaterică, ce se se numără printre cele mai frumoase 30 de orăşele din Europa, mai puţin cunoscute, potrivit unui clasament realizat de agenţiile de turism din Japonia.
Aici, ne-am plimbat, la baza părtiei de ski, pe sub Piatra Pinului (rezervație geologică), am traversat frumoasa și tumultoasa  apă a râului Moldova peste podul suspendat care ne-a dat mari emoții  :) și am explorat Parcul Ariniș cu ansamblul său de atracții pentru agrement: alei pentru ciclism, plimbări și alergare, piscinele acoperite și în aer liber, terenuri de tenis și volei precum și Complexul Escalada.

Voroneț

Despre Voroneț și valoarea acestui monument de cultură, aflasem de mult timp. A fost însă o mare surpriză să observăm faptul frumusețea  acestei biserici- monument întrece orice așteptare.

Asemănată cu Capela Sixtină, biserica se remarcă printr-o multitudine de fresce  dominate de oniuanță aproape ireală de albastru. Și pentru că  este unică, i s-a spus simplu: Albastru de Voroneț.

Fie că privim ,,Cinul” de pe absidele laterale și absida altarului, fie admirăm ,,Arborele lui Iesei” ori ne plecăm capetele în fața tripticului ,,Judecății de Apoi”, privirea ne este susținută de marea de albastru pe care zugravii moldoveni  au topit-o în zidurile  mănăstirii.

Datând din 1488, Voronețul reprezintă dovada vie a credinței și respectului față de valorile naționale, înmănunchind laolaltă pasiunea constructorilor și a zugravilor secolului  al XV lea cu viziunea voievozilor Ștefan cel Mare și Petru Rareș șă îndrumările lui Daniil Sihastrul și ale Mitropolitului Grigorie Roșca.

Cacica

Ultimul popas al călătoriei noastre in  lumea culorilor și a valorilor, a  fost la Cacica.
Știam cu toții că aici se afla salina cu Bisericuța subterană ce poartă numele   Sfintei Varvara, amenajată de mineri ,  prin cioplire manuală, la o adâncime de 29 de metri, încă din anul 1803. Știam că în salină se mai află și lacul sărat și sala de dans.
Nu știam însă de cealaltă comoară a localității, care veghează parcă salina și pe  lucrătorii ei. Chiar din primele momente am simțit și ne-am bucurat de binecuvântarea Papei Ioan Paul al II lea care parcă ne invita să trecem pragul Catedralei romano Catolice din Cacica. Am intrat în acest edificiu fără a simți nici un strop de diferență culturală.  Am admirat icoană miraculoasă a Preacuratei Fecioare Maria, copie a Icoanei „Madona Neagră“ de la Czestochowa (Polonia) și am ascultat calda  prelegere a preotului vicar Baltag Mitică, care ne-a vorbit despre ... valori.
Sentimentele pe care le-am trăit în copia Grotei de la Lourdes ne-a făcut să înțelegem că inimii și credinței nu li se pot pune granițe.

La drum și la popas: News